Steeds meer scholen zoeken naar nieuwe manieren van lesgeven, een buitenruimte speelt daar perfect op in. Een buitenklas geeft kinderen de kans om even los te komen van het klaslokaal, terwijl het leren gewoon doorgaat. De natuur biedt rust en ruimte, waardoor kinderen makkelijker focussen en hun creativiteit wordt geprikkeld. Korte lessen in de buitenlucht zorgen voor frisse energie en een betere concentratie. Precies de impuls die een schooldag soms nodig heeft!
Een buitenklas is een vaste plek op het schoolplein waar kinderen buiten les kunnen krijgen. Geen traditioneel lokaal, maar een open leeromgeving met natuurlijke materialen, rust en ruimte. Het is een eenvoudige opstelling, vaak met zitplekken, een duidelijke kring en een rustige afbakening, die veel impact heeft op de schooldag.
De buitenruimte kan op veel manieren worden gebruikt. Het is een fijne plek om voor te lezen, een korte presentatie te geven of even met een klein groepje samen te werken. Ook voor een één-op-één moment met de leerkracht is deze plek ideaal. En wanneer een kind even wil ontprikkelen, biedt de buitenruimte precies wat daarvoor nodig is.
De buitenruimte kan veel effect hebben op de dag van kinderen. Door af en toe naar buiten te gaan, ontstaat er een ander ritme in de dag. Wanneer een leerkracht merkt dat de klas de focus verliest, kunnen ze ervoor kiezen om even buiten te gaan zitten. Leerkrachten ervaren dat de sfeer tijdens buitenlessen ontspannen is en dat kinderen makkelijker samenwerken en tot rust komen.
Het buitenonderwijs voelt voor kinderen als een nieuwe leeromgeving. Dat geeft hen niet alleen focus en motivatie, maar ook meer zelfvertrouwen. De natuurlijke omgeving helpt kinderen om prikkels beter te verwerken, waardoor ze daarna weer met hernieuwde aandacht verder kunnen werken in de klas. Een buitenmoment is een eenvoudige toevoeging, maar wél een die elke dag verschil kan maken.
Dat kinderen genieten van een frisse leeromgeving buiten staat vast, maar ook leerkrachten hebben er veel aan. Het is een laagdrempelige manier om de groep even in beweging te brengen en de energie in de klas te herstellen. Buiten ontstaat vaak vanzelf meer rust, waardoor gesprekjes makkelijker verlopen en instructies beter landen.
Voor scholen is een buitenruimte bovendien praktisch: het biedt extra flexibiliteit op drukke dagen, maakt één-op-één momenten eenvoudiger en spreidt de activiteiten beter over binnen en buiten. Leerkrachten ervaren dat de lessen buiten soepeler en natuurlijker verlopen, en dat er minder spanning is in de groep waardoor kinderen zich vrijer gedragen.
“Kinderen zijn graag buiten, zeker als de muren op ze af beginnen te komen. En dan is een korte buitenles ideaal!”, aldus een leerkracht van BS De Bongerd.
Een buitenklas realiseren kan op vrijwel elk schoolplein. Vaak is er minder ruimte nodig dan gedacht. Het begint bij een helder idee: wat moet deze plek bieden en waar hebben de kinderen en leerkrachten écht behoefte aan?
Bij Replay denken we graag met je mee. We luisteren naar de ideeën en vertalen die naar een buitenruimte die past bij de plek en bij de school. Zelfs een kleine ruimte kan een groot verschil maken. Met natuurlijke materialen creëren we een omgeving waar kinderen vrij kunnen spelen en waar leerkrachten prettig kunnen werken. Een buitenruimte die rust geeft, uitnodigt en elke dag iets toevoegt.